دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

مقدمه ای بر توسعه دیزباد بالا

«دیزباد وطن ماست»- روستای هدف گردشگری دیزباد بالا بر روی رشته کوه های بینالود و در بخش زبرخان شهرستان نیشابور واقع شده است.
به گزارش دیزباد وطن ماست، فاصله دیزباد از مرکز شهرستان 66 کیلومترو ارتفاع منطقه مسکونی آن از سطح دریا حدود 2000 مترمی باشد که بلندترین منطقه مسکونی شهرستان نیشابور محسوب می گردد. میانگین بارندگی آن 366 میلی متر و رکوردار بارندگی شهرستان نیز است.
مطابق آخرین سرشماری نفوس و مسکن،  جمعیت دیزباد329 خانوار و حدود 1300 نفر می باشد. شغل مردم باغداری و محصول غالب آن گیلاس می باشد. گیلاس دیزباد به عنوان سالم ترین گیلاس استان شناخته شده و غالبا به خارج از کشور صادر می گردد. این روستا 250 معلم باز نشسته و همین حدود کارمند باز نشسته دارد که غالبا به باغداری مشغول اند.
در این روستا از سموم و کودهای شیمیایی در حد معقول و به صورت علمی استفاده می باشد و به همین دلیل در محصولات تولیدی اثری از سموم شیمیایی و ازت مضره وجود ندارد. در روستای گردشگری دیزباد بالا برای توریست ها و بویژه توریست های خارجی احترام خاص قائل هستند. از جانب مردم هیچ دخالت نابجائی در امورات آنها صورت نمی گیرد و از این جهت در استان شهرت دارد.
بیش از 80 سال پیش، اولین مدرسه ملی روستائی ایران در دیزباد تاسیس شده و همچنین دیزباد اولین روستای 100 درصد باسواد ایران بوده که نامش در یونسکو به ثبت رسیده است. هم اکنون نیز دیزباد به عنوان روستای الگو و برتر ایران در حفظ محیط زیست شناخته شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد یکشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 09:49 ق.ظ

برند گردشگری دیزباد را چه انتخاب کردند؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد