دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

تغییر دبی فاضلاب دیزباد و معضلات آینده

«دیزباد وطن ماست»- موتور توسعه در دیزباد با سرعت تغییراتی را در آن ایجاد می کند که مردم علاقه بیشتری به حضور در روستا پیدا خواهند کرد.

به گزارش دیزباد وطن ماست، حضور مردم  دردیزباد در ماه های آتی و بعد از اتمام پروژه گازرسانی به دیزباد افزایش چشمگیری می یابد. چراکه عملا دو فصل پائیز و زمستان که دیزباد خالی السکنه می شد، مردم از حضورشان در دیزباد لذت خواهند برد.

در این میان یک موضوع برای آینده دیزباد مساله ساز خواهد شد. زمین دیزباد برای کندن چاه های عمیق مساعد نیست و بیشتر چاه های دیزباد در ارتفاع یک تا سه متری کنده شده اند. این چاه ها متناسب با تامین نیاز حداقلی حضور دیزبادی ها در بهار و تابستان حفر شده اند که در این حضور، غالب مردم به دلیل نبود امکان استحمام حجم آب محدودی را استفاده می کرده اند.

با امکان استحمام و نصب آبگرم کن در منازل دیزبادی ها و حضور دیزبادی ها در دو فصل پائیز و زمستان نفوذ تدریجی آب در زمین تغییراتی خواهد یافت. آب صرفا به پایین نفوذ نکرده و افزایش دبی فاضلاب باعث نفوذ به اطراف می شود.

با توجه به ویژگی پلکانی دیزباد دیواره چاه فاضلاب منزل بالایی با دیواره منزل پایینی در مجاورت هم قرار گرفته اند و این در آینده نه چندان دور باعث ریزش دیوارهای سمت کوه در منازل دیزبادی ها می شود.

راه کارآن نیز در استفاده از طرح اگوی روستایی در دیزباد است. این طرح در هیچ روستایی اجرا نشده است چراکه آبریزی روستاها معمولا زیاد نیست اما شرایط ایجاد شده در دیزباد این نیاز را فراهم آورده است.

لذا مردم می توانند در قالب خودیاری ها این طرح را در یک کوچه انجام دهند. توصیه این است که این موضوع توسط یک نهاد مدنی یا دولتی سازماندهی شود تا پیش بینی های لازم و طرح یکپاچه با هزینه مشابه صورت گیرد و رضایت مردم از این مساله حاصل شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد