دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

آلوی دیزباد در سایت شهید گمنام

شهید گمنام عنوان وبلاگی است که تا حدودی محتوای متفاوت با عنوانش دارد. در صفحه باید آسمانی زیست که باز هم با محتوای آن بی مناسبت است در خصوص آلو توضیحات فراوانی داده شده که به نظر برای کشاورزان دیزبادی جالب خواهد بود.

نکته جالب تر اینکه، در این سایت آمده است:

  • خاک: از نقطه نظر خاک آلو قانع هستند و تقریباً در زمینهای می رویند که مناسب و دارای خاک عمیق و شن و رسی باشد . در اطراف مشهد پیوه ژن و دیزباد علیا و قاسم آباد- طرقبه- گلستان و بسیاری از مناطقی که در کوهستان قرار گرفته اند با تراس بندی اقدام به کشت آلو نموده اند و انواع آن را خشک نموده به بازار عرضه می دارند کشت و کار آن در این مناطق بسیار موفقیت آمیز بوده است.

در ادامه می توانید به کل مقاله دسترسی داشته باشید. نویسنده این مقاله ابراهیم است.

آلو (Plum) :

آلو شامل چندین گونه وحشی و کشاورزی و هسته دار است.

آلو (قطره طلا)

 golden or vellowgage plumنوعی آلو است با هسته درشت و مزه ترش و شیرین

بر اساس شواهد تاریخی درختان آلو و گوجه که امروزه در اروپا و آمریکا کشت می شوند از گونه وحشی نواحی آسیای صغیر و اروپای شرقی بدست آمده است میوه های این درختان از ازمنه دور مورد استفاده بشر قرار می گرفته و امروز نیز مورد توجه خاص عموم می باشد.

 انواع آن به فارسی «گوجه برغانی»، «آلو سیاه»، «آلو قطره طلا»، «آلو بخارا» و در کتب سنتی نامهای عربی آن، از جمله : «اجاص» و «برقون» آمده است. آلو از نظر طبیعت، سرد و برگ آن سرد و خشک است. 1

درخت آلو: در پاره ای از نقاط معتدل کاشت آن معمول است این نبات زود گل نموده و میوه آن در مقابل سرما مقاوم است.

نهال مزبور در اکثر زمینها می روید، اراضی خیلی خشک و باطلاقی برای آن مناسب نیست.

در اراضی مرطوب که برای بعضی از درختان مطلوب پایه آن در این قبیل زمینها جهت اغلب میوه ها مناسب است.

تاثیر آن به وسیله کاشت هسته و پیوند روی آن میسر است. پیوند شکمی مناسب ترین پیوند برای این نبات است. فاصله درختان آلو و گوجه بین پنج تا شش متر است و این نبات به آب زیاد نیاز دارد و با درختانی که به آب کمتر احتیاج دارند نباید در یک قطعه کاشته شوند.

آلو و گوجه

هر دو از یک خانواده بوده و برای رشد و نمو و حاصل دهی شرایط یکسان دارند روی این اصل تحت یک عنوان بررسی می شود.

انواعprunus 

به چهار گره زیر تقسیم می شوند.

1-آلوهای اروپائی که بیشتر انواع آن را خشک می نمایند.

2- آلوهای ژاپنی

3- آلوهای بومی آمریکا

4- آلوهای کانادائی

البته انواع دیگری نیز وجود دارد که کشت و کار می شوند لکن از لحاظ اهمیت تجاری وسعت کشت دو نوع اول یعنی آلوهای اوپایی و ژاپنی اهمیت زیادی دارند.

انواع گوجه و آلو های مرغوب در ایران عبارتند از :

1- آلو بخارائی

2- آلوی زرد

3- گوجه برغانی

4- گوجه گلستان

5- آلوی شمس

6- آلو سیاه

7- آلو سبز- آلو ی کمپوتی

آلو به علت انواع زیادی که در طبیعت دارد در اکثر نقاط کشور به عمل می آید.

استقامت نوع اروپایی آن به سرما بیشتر است در سالهای اخیر انواعی از خارج به ایران وارد شده و کشت و کار می شود بعضی از آنها مانند آلوی شیرو و سانتا روزا از انواع ژاپنی هستند آلوی قطره طلا در مشهد کاشتش بسیار موفقیت آمیز بوده در اکثر نقاط کشور ما حاصل بسیار خوبی می دهد.

آب و هوا: منطقه کشت باید دارای تابستان خشک و خنک باشد این محصول به سرمای زمستانه مقاوم و از این لحاظ با سیب برابری می کند حرارت معتدل تابستان موجب طعم و عطر مناسب در این میوه می شود با بارانهای بی موقع در موقع گل مانع تلقیح می گردد چون این درخت زود گل می کند ولی میوه آن را کمتر سرما می زند.

سرمای لازم برای شکستن دوره خواب در آلو های اروپایی 800 تا 1200 ساعت ریز (5/7) درجه سانتیگراد است در انواع ژاپنی 1000 – 700 ساعت ریز (5/7) سانتیگراد می باشد.

خاک: از نقطه نظر خاک آلو قانع هستند و تقریباً در زمینهای می رویند که مناسب و دارای خاک عمیق و شن و رسی باشد . در اطراف مشهد پیوه ژن و دیزباد علیا و قاسم آباد- طرقبه- گلستان و بسیاری از مناطقی که در کوهستان قرار گرفته اند با تراس بندی اقدام به کشت آلو نموده اند و انواع آن را خشک نموده به بازار عرضه می دارند کشت و کار آن در این مناطق بسیار موفقیت آمیز بوده است.

ازدیاد: آلو و گوجه بیشتر توسط پیوند روی پایه بذری ازدیاد می یابد و بهترین پایه برای پیوند آلو پایه میرابولان است از خصوصیات خوب این پایه بذری سازگاری آن با اغلب واریته های مرغوب آلو است و نظر به قدرت رشد و نمو زیاد خود به پیوندک نیز رشد زیادی می دهد برای اراضی رسی پایه مناسب محسوب می شود آلو را با خوابانیدن و پا جوش نیز ازدیاد می کنند.

از هلو برای پیوند آلو به عنوان پایه در خاکهای سبک شنی استفاده می شود. هسته جهت کاشت احتیاج به دوره آماده شدن دارد برای این منظور باید آنرا استراتیفیه کرد دوره استراتیفیه صد تا صد بیست روز است در صورتی که کشت هسته در هوای خارج انجام می شود و روی آن را با ماسه بپوشانند خود به خود در زمین دوره آماده شدن را طی می کند گوجه و آلو را رو ی زرد آلو می توان پیوند کرد ولی نهال حاصله خوب محصول نمی دهد.

بادام به عنوان پایه در نواحی خشک به کار می رود.

فاصله درختان و طرز کاشت: طرز کاشت به همان طریقی است که در مورد سایر درختان انجام می گیرد آلو را معمولاً به فاصله 5 متر از هم می کارند چون احتیاج آلو به آب بیشتر از سایر درختان است باید سعی شود که آن را با سایر درختان که به آب کمتری احتیاج دارند یک جا کشت ننمود آلو های ژاپنی در 3-5 سالگی و آلو های اروپائی در 5-7 سالگی بهره اقتصادی دارند.

گرده افشانی: در انواع اروپائی بعضی از واریته ها خود بارور و برخی خود نابارورند و د رواریته های ژاپنی اکثر خود نابارورند روی این اصل برای خوب بهره دهی درهم کاشتن واریته های مختلف و استفاده از زنبور عسل توصیه واریته های آلو در ایران باید مطالعه شوند و انواع خود بارور و خود نابارور آن مشخص گردند همچنین معلوم شود کدام واریته برای گرده افشانی موفقیت آمیز است با کدام واریته دیگر باید درهم کشت شود همچنین سایر خصوصیات آن نیز مطالعه شده و طبقه بندی گردند.

تنک کردن: میوه آلو بهتر است تنک شود و فوائد این تنک کردن به قرار زیر است.

1- باقیمانده درشت تر شده بازار پسند می گردد.

2- برداشت محصول آسان تر می شود.

3- سال آوری از بین رفته و همه ساله محصول می دهد.

4- سمپاشی آسانتر شده و از پوسیدگی میوه نیز جلوگیری به عمل می آید.

5- از شکستن شاخه ها جلوگیری می شود.

برداشت: برداشت آلو باید به دقت انجام شود اگر منظور حمل به راههای دور است بهتر است قدری نارس باشد چون این محصول پس از برداشت می رسد البته طعم میوه که روی درخت برسد بسیار مطلوب تر است لکن امکان حمل آن به علت لطافتی که دارد میسر نیست آلو دارای واریته های گوناگونی است که موقع رسیدن هر یک متفاوت است معمولاً باغدار در اثر تجربه به خوبی می داند هر نوع را چه وقت و چگونه باید برداشت کرد در بعضی از مواقع همه محصول را نمی توان یکباره برداشت کرد برخی را روی درخت باقی می گذارند تا برای بار دوم برداشت نمایند آلو برحسب اندازه درجه بندی میشود و برای این کار وسیله مکانیکی موجود است.

خشک کردن و استفاده از محصولات زاید:بسیاری از انواع آلو را پوست گرفته خشک می نمایند و برای این کار آلو را در زنبیلهائی ریخته و در ظرف آب جوش برای مدت بسیار کوتاهی فرو می کنند پوستهای آلو پس از این کار به آسانی از گوشت جدا می شود سپس آنها را در ظروف مخصوص یا روی نایلون که سطح آنرا آغشته به روغن کرده اند خشک می نمایند پوستهای آلو را همراه با میوه له شده جوشانده و شیره آنرا صاف کرده و از آن لواشک تهیه می نمایند.

 
 آلوی تازه، میوه خوبی برای بدن می باشد. آلو حافظ مغز و آرام بخش مراکز اعضا بوده و برای رفع سوء هاضمه مفید است.2


بسیار پیش آمده که انواع مختلف «آلو» ما را واداشته تا بپرسیم کدام نوع از آلو مدنظر است؟ این میوه نافع و سودمند کم و بیش در تمام نقاط جهان پرورش مى یابد.

شما چند جور آلو مى شناسید؟
آلو بخارا، آلوى زرد، آلوى کوهى، آلوى قطره طلا، آلوى سیاه، آلوچه و...
آلو هم خام خورده مى شود و هم در برخى از خورشت ها مانند خورشت به، خورشت سیب، اسفناج و فسنجان استفاده مى شود. بعضى از خانم هاى با سلیقه از این میوه در تهیه خوراک مرغ و کوفته نیز استفاده مى کنند.
خوردن آب آلو را فراموش نکنید. به این ترتیب انگل هاى معده را نابود مى کنید. ترکیب گوشت چرخ شده با گوشت آلو، نیز همین خاصیت را دارد. در عین حال زمانى که غذاى مانده اى که در آن از آلو استفاده کرده اید، طعم تازه خود را حفظ خواهد کرد.

 
ترکیبات شیمیایی:

در هر یک صد گرم آلوی پخته ی تازه مواد زیر موجود است:
آب 80-78 درصد آهن 5/0 میلی گرم نیاسین 5/0 میلی گرم پروتئین 5/0 میلی گرم
سدیم 1 میلی گرم ویتامین 5 C میلی گرم کلسیم 12 میلی گرم ویتامین 300A واحد بین المللی پتاسیم 299 میلی گرم فسفر 17 میلی گرم یتامین 03/0 میلی گرم ریبو فلاوین 03/0 میلی گرم

یک حدیث در باره آلو

امام صادق(ع): آلو در حالت ناشتا تلخه(صفرا) را فرو می نشاند، هر چند که بادها نیز تحریک می کند.


و نکته آخر:
از نظر زمانى درست در ایامى قرار داریم که انواع آلو به بازار میوه و تره بار آمده است تا مى توانید تازه آن را مصرف کنید و چنانچه مایلید براى زمستانى که پیش رو است برگه آلو تهیه کنید، براى این کار آلوى زرد یا بخارا توصیه مى شود.

 
2- خواص آلو

 
آلو؛ بهترین درمان یبوست

این میوه کم و بیش در مناطق مختلف پرورش می یابد که دارای انواع مختلفی مثل : آلو بخارا ، آلو زرد ، آلو سیاه ، آلوقطره طلا و … می باشد

خواص تغذیه ای و درمانی آلو :

* آلوی سیاه حرارت درونی بدن را فرو می نشاند.

* آلو حالت تهوع را از بین می برد. از این رو افرادی که به حالت تهوع و سرگیجه مبتلا می باشند ، بهتر است روزانه چند عدد آلو بمکند.

* آلو ضد تب و سردردهای صفراوی است.

* آلو طبیعتی سرد دارد ، پس برای افراد گرم مزاج مناسب است.

* آلوی سیاه در مبتلایان به خارش بدن مانند خارش پشت، زیربغل ، گردن ، شانه مؤثر است.

طبیعی ترین، بهترین، و بی خطرترین راه معالجه یبوست و بواسیر ، استفاده از اشکال مختلف آلو و آلوی خشک است که باید آن را به شکل پخته یا خیس کرده مصرف کنند.

* آلو تقویت کننده و تنظیم کننده دستگاه هاضمه است .

* خوردن آلوی تازه یا پخته و یا کمپوت آلو برای درمان بیماران مبتلا به 

روماتیسم  ، نقرس و تصلب شرائین مفید است.

* مصرف آلو به صورت پخته برای افراد ضعیف و مسن بهتر است، زیرا آلوی خام دیرهضم می شود.

* آلو در معالجه 

کم خونی  ، ضعف و ناتوانی و خستگی جسمی مفید است.

* آلو سرشار از ویتامین های 

A  و C  ، کربوهیدرات ( مواد نشاسته ای )، آهن ، کلسیم  و سایر املاح می باشد.

 * آلوی خشک برای مبتلایان به سوء هاضمه بسیار مفید است.

* برگه آلو، بهترین ضد سم می باشد.

* برگه آلو، دستگاه هاضمه را در بدن تنظیم می نماید.

* غنی از 

منیزیم  ، سدیم ، فسفر  و پتاسیم است.

* به مقدار کافی فیبر غذایی را برای بدن تامین می کند.

* در حفظ سلامتی کبد موثر بوده و باعث سم زدایی از سیستم گوارشی می شود. همچنین در مبارزه با عفونت و تب های روده ای بسیار حائز اهمیت است.

* از آنجا که حاوی مقدار زیادی فسفر است، در افزایش قدرت فعالیت های ذهنی تاثیرگذار می باشد.

* نوشیدن آب آلو در دفع انگل های معده بسیار موثر می باشد.

پژوهشگران معتقدند از آلو مىتوان به عنوان ضدعفونىکننده غذا استفاده کرد. آلوى خشک خواص ضد میکروبى دارد که مىتواند خطر آلودگى گوشت را کم کند. افزودن آلو یا عصاره آن به گوشت قیمه شده، به میزان قابل توجهى از رشد میکروب ها جلوگیرى مىکند.

هر چند ادویه  نیز مىتواند نقش مشابهى ایفا کند، اما عصاره آلو طعم اندکى دارد و به همین دلیل طعم اصلى غذا را تغییر نمىدهد. افزودن 3 درصد عصاره آلو، بیش از 90 درصد مانع از رشد میکروب ها مىشود. آلو به دلیل کمک به مرطوب ماندن گوشت، کیفیت گوشتى را که دوباره گرم مىشود، بهبود مىبخشد

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد