دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

توسعه روستایی در دیزباد با الگوی راجرز


دیزباد وطن ماست: توسعه روستایی یکی از مفاهیم کلیدی در توسعه کشورهای عقب مانده و در حال توسعه جهان است. متاسفانه در زمان محمد رضا شاه پهلوی، شاه برای جلوگیری از انقلاب از دانشمندی به نام «دانیل لرنر» خواست تا با ارائه مدلی برای توسعه ایران از انقلاب جلوگیری کند. آقای لرنر پس از بررسی شرایط چند کشور جهان سومی نتایج تحقیقات خود را در قالب طرحی توسعه ای برای ایران و آن کشورها عرضه کرد. طرح آقای لرنر بر مبنای مهاجرت روستایی ها به شهر ها شکل گرفت و همین مساله باعث شد که در چهار برنامه عمرانی که در زمان شاه اجرا شد، روستاییان به شهرها بیایند و تمام معضلاتی که امروز در شهرهای ایران شاهد هستیم به نوعی حاصل تصمیم گیری  شاه در جهت اجرای طرح آقای لرنر اتفاق افتاد.

بعد از انقلاب با هوشمندی سران نظام الگوی لرنر از درجه اعتبار ساقط شد و الگوی دانشمند دیگری به نام راجرز مد نظر قرار گرفت.

در این الگو مبنا بر بازگشت به سمت روستا ها و توسعه روستایی می باشد و امروز شاهد این مساله در روستای دیزباد هستیم که  به عنوان مثال آب آشامیدنی بهداشتی و لوله کشی در دیزباد و همچنین طرح هادی برای توسعه راه های روستایی به بهبود کیفیت زندگی دیزبادی ها منجر شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد