«دیزباد وطن ماست»- آیت الله حاج شیخ علی اکبر نهاوندی در سال 1278 هـ.ق در شهرستان نهاوند دیده به جهان گشود. او کودکی را در دامن خانوادهای مذهبی پشت سر گذاشت و در نوجوانی وارد حوزه علمیه نهاوند شد.
وی دروس مقدماتی را نزد شیخ جعفر بروجردی و حاج ملا محمد سرهبندی آموخت، سپس به بروجرد هجرت نمود و دروس سطح را نزد شیخ آقا حسین شیخ الاسلام، آقا ابراهیم بن مولی حسن تویسرکانی، سید ابوطالب و دیگران فراگرفت.
آیت الله نهاوندی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه مشهد مقدس راه یافت و در درس شیخ عبدالرحیم بروجردی، آقا میرزا سید علی حائری یزدی و حاج شیخ محمدتقی بجنوردی مشهدی شرکت کرد. وی مدتی نیز برای کسب دانش در اصفهان بسر برد، سپس به حوزه علمیه تهران رفت و در مجلس درس حاج میرزا حسن آشتیانی، میرزا عبدالرحیم نهاوندی و میرزا محمد اندرمانی حضور یافت.
او در حوزه علمیه تهران، فلسفه و علوم معقول را نزد میرزا محمدرضا قمشهای، میرزا ابوالحسن جلوه و حیدرخان نهاوندی آموخت. سپس به عتبات عالیات هجرت نمود و در سامرا، در درس میرزا محمدحسن شیرازی شرکت کرد. او در سال 1308 هـ.ق به حوزه علمیه نجف عزیمت کرد و در درس سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، آخوند خراسانی، شیخ محمد طه نجف، میرزا حبیب الله رشتی، شیخ الشریعه اصفهانی، شیخ محمدحسن مامقانی، مولی لطف الله مازندرانی و حاجی نوری (صاحب مستدرک) شرکت کرد.[۱]
آیت الله العظمی مرعشی نجفی در مورد آیت الله نهاوندی چنین فرموده است: او مهارت ویژهای در علم حدیث و مقدمات آن مانند علم رجال و علم درایه داشت. وی فقیهی اصولی و متکلمی مفسر بود. ایشان هم درس پدرم، علامه آیت الله سید شمس الدین محمود حسینی مرعشی نجفی (متوفی: 1338 هـ.ق) بود، و در درس بسیاری از بزرگان شرکت میکرد.[۲]
بازگشت به ایران
شیخ علی اکبر نهاوندی در اواخر ماه ذی القعده سال 1317 هـ.ق، به سبب مریضی، به ایران بازگشت و یک ماه و نیم در تبریز ماند، سپس به نهاوند رفت و تا نیمه ماه ذی الحجه سال 1322 هـ.ق، در آن جا ماند؛ سپس در ابتدای محرم سال 1323 هـ.ق، به تهران رفت و 6 سال در تهران اقامت کرد.
او در سال 1328 هـ.ق، به مشهد رفت. وی در مسجد گوهرشاد نماز میخواند و هر شب، بعد از نماز منبر میرفت. سخنان ایشان تأثیر بسزایی بر مردم میگذاشت. او بیشتر عمرش را به نگارش کتاب سپری نمود.
سخت کوشی در راه تحصیل علم
آیت الله نهاوندی مینویسد: خواجه عبدالله انصاری در «نفحات الانس» میگوید: «من سیصد هزار حدیث یاد دارم با هزار هزار اسناد. آن چه من در طلب حدیث حضرت مصطفی صلی الله علیه و آله کشیم هرگز از احدی نکشیده، یک منزل از نیشابور تا دیزباد باران میآمد و من برای آن که جزوههای حدیث خیس نشود در حال رکوع راه میرفتم و آن ها را در زیر شکم نهاده بودم. شب در نور چراغ، حدیث مینوشتم و فراغت نان خوردن را نداشتم، مادرم نان پاره و لقمه میکرد و در دهان من مینهاد.
نظیر حالت خواجه از برای خود حقیر نیز اتفاق افتاد. در سال 1318 هـ.ق که از نجف اشرف بیرون آمده و به جانب بلاد عجم میآمدم، آب طغیان نمود و سد کاظمین و بغداد را خراب نمود و از حدود بغداد تا حدود سرای خاکستری را آب گرفته بود. قُفّه[۵] در میان آب انداخته و زوّار و عابرین را عبور میدادند. حقیر در میان قفّه به پا ایستاده و مؤلفات فقه و اصول خود را در ساروقی[۶] بسته و بالای سرخود نگه داشته بودم که اگر فرضاً غرق شدم، اول خود غرق شوم بعد از آن نوبت به آن مؤلفات برسد و تا به حال که این مقام را تحریر مینمایم و مقارن ظهر روز یکشنبه بیست و یکم ماه شعبان المعظم سال 1341 هـ.ق است، اگر مدعی شوم که در منزل خود از بدو تحصیل تا حال غذایی با فراغت بال صرف ننموده، به جهت اشتغال به مطالعه کتب و نوشتجات، همانا ادعایی قریب به صدق نمودهام. از خداوند توفیق آن چه را دوست دارد و مورد رضایت اوست مسئلت دارم.[۷]
«دیزباد وطن ماست»- 73.86 درصد از مخاطبان دیزباد وطن ماست اذعان کردند که دیزباد وطن ماست بهترین تارنمایی روستایی در ایران است.
دیزباد وطن ماست در طول فعالیتش که بالغ بر یک دهه است، همواره تلاش خود را کرده است که بهترین محتواها را که باعث پیوند دیزبادی ها و غیر دیزبادی ها می شود در این تارنما منتشر کند.
تعهد ما به ارائه اطلاعاتی است که میان فرهنگ ها، تاریخ ها، مکان ها و افراد پل می زند و بنابراین بسیاری از مواردی که می توانسته اند مطرح شوند اما این کارکرد را نداشته اند را منتشر نکرده ایم.
روز 4 تیرماه تولد دیزباد وطن ماست و امسال 4/4/1394 عدد 4 سه مرتبه در تولد دیزباد وطن ماست تکرار می شود.
امیدوارم که پیام های زیادی از دیزبادی ها دریافت کنیم.
«دیزباد وطن ماست»- به گزارش تصویری پر عکس روابط عمومی شورای اسلامی دیزباد از بازدید مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی از دیزباد توجه کنید.
ادامه مطلب ...
«دیزباد وطن ماست»- 71 درصد از دیزبادی ها گفته اند که با افزایش تعرفه عوارض ورودی به دیزباد موافق هستند و این برای دیزباد یک پیام دارد.
اینکه مردم می گویند عوارض افزایش یابد در واقع منطقی نیست، چون همه دوست دارند کمتر پول پرداخت کنند و بیشتر پس انداز می کنند اما وقتی با افزایش عوارض ورودی موافقت می کنند یعنی اینکه از کار نهادهای اجرای دیزباد رضایت دارند و این رضایت را با این روش نشان می دهند.
دیزبادی ها می دانند که شورای اسلامی و دهیاری دیزباد به عنوان نهادهای قانون گذار و مجری فعالیت های دیزباد به خوبی از این دارایی ها در جهت رسیدن به توسعه پایدار استفاده می کنند.