دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزباد گردشگری؛ چالش ها و فرصت ها

«دیزباد وطن ماست»- یکی از چالش های پیش روی دیزبادی ها در سال های اخیربحث گردشگری شدن روستای دیزباد بوده است. 

به گزارش دیزباد وطن ماست، رویکرد دیزبادی ها نسبت به گردشگری شدن دیزباد عمدتا منفی است و در متن ذیل یکی از ین نظرات را می خوانیم.

از آنجائیکه چه بخواهیم چه نخواهیم دیزباد به محل گردشگری تبدیل شده و ما هیچگونه حقی برای جلوگیری از گردشگران نداریم و با این گردشگری شدن دیزباد اعتبارات خاصی به آن تعلق میگیرد باید این مهم را به فال نیک بگیریم و از این پتانسیل حد اکثر استفاده را بکنیم، پس چه بهتر که با ارائه راهکارهای سازنده و مدیریت بهتر به پیشرفت روستایمان کمک کنیم.

مهمه که برای گردشگری شرایط آن را مهیا کنیم.

مواردی که به ذهنم رسید را مینویسم.

☆ابتدا مشکلاتی را که گردشگران بوجود می آورند را بررسی میکنیم:


  1. ورود گردشگرها به داخل باغها بدون اجازه از صاحب باغ،شکستن،سوزاندن درختان و خسارت زدن به باغها و چیدن محصولات بدون اجازه.
  2. از بین بردن حریم خصوصی و امنیت و نارضایتی و ناتوانی دیزبادیها از ورود غریبه ها به باغهایشان(ناتوانی به دو دلیل وقتی غریبه ها داخل باغ هستند صاحب باغ از حضور غریبه ها در باغ بی اطلاع است،و در صورتی هم که متوجه شود نمیتواند رودر رو شود چون مورد بی احترامی واقع میشود) (از طرفی غریبه ها هم حق دارند به باغهای ما بیایندچون فضا و جایی که بتوانند در آن باشند فراهم نشده پس گردشگرها ترجیح میدهد به باغهای ما بیاید و از سایه درختان و هوای خوب داخل باغ استفاده کنند که مطمئنا باعث نارضایتی صاحبان باغ هاست و چه بهتر فضاهایی برای این موضوع هر چه سریعتر فراهم شود) 
  3. خسارتی که گردشگران به دیزباد وارد می کنند بیشتر از سود آنهاست و فقط به فکر خوشگذرانی و منافع خودشان هستند بدون هیچ احساس مسئولیت و تعهد به دیزبادیها.


و اما راهکار ها:


  1. در یگان حفاظت روستا علاوه بر گرفتن ورودی و دادن کیسه زباله،یک کارت ورودی به روستا دارای کد مشخص و بروشور رنگی با کیفیت و رنگی روی کاغذ گلاسه به گردشگران بدهند و هنگام خروج گردشگر از گردشگر هم کارت و هم بروشور را تحویل بگیرند. بروشور میتواند متشکل از چهار صفحه باشد،که در ذیل به آن میپردازم.
  2. در صفحه اول آن به معرفی روستای دیزباد و قدمت آن و جاهای دیدنی آن پرداخته شود.
  3. در صفحه دوم آن به باید ها و نباید های که گردشگر باید آن را رعایت کند بپردازد(وارد نشدن به باغ شخصی افراد،نشکستن شاخه ها،روشن نکردن آتش،پارک کردن ماشینها در ایستگاههای بخصوص و برگشت مقداری از پول ورودی در ازای برگرداندن کیسه های زباله پر)
  4. در صفحه سوم اشاره شود به برنامه های گردشگری که در روزهای جمعه توسط گروه کوهنوردی دیزباد هست و گردشگرها میتوانند باگروه کوه دیزباد برای آشنایی با جاهای مختلف دیزباد با گروه کوه همراه شود و گردشگران باید ثبت نام کنند تا بتوانند از جاهای دیدنی دیزباد دیدن کنند و در بقیه روزهای هفته گردشگران تنها مجازند در ایستگاه هایی که در صفحه چهارم بروشور در بروشور مشخص شده اسکان داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد